Παρασκευή 8 Μαΐου 2009

Αιμοδοσία για τα παιδιά με Μεσογειακή Αναιμία

Περίπου 300.000 παιδιά γεννιούνται κάθε χρόνο σε ολόκληρο τον κόσμο, με μεσογειακή αναιμία. Στη χώρα μας είναι καταγεγραμμένα, συνολικά, 3.000 άτομα τα οποία πάσχουν από τη συγκεκριμένη νόσο. Στο πλαίσιο της Παγκόσμιας Ημέρας Μεσογειακής Αναιμίας, πραγματοποιήθηκαν το πρωί στο κέντρο της πόλης, ενημερωτικές εκδηλώσεις, με σκοπό την προώθηση της εθελοντικής αιμοδοσίας. 
Το μήνυμα της εθελοντικής αιμοδοσίας έστειλαν το μεσημέρι δεκάδες μαθητές σχολείων, οι οποίοι συμμετείχαν στις ενημερωτικές εκδηλώσεις που πραγματοποιήθηκαν σε διάφορα κεντρικά σημεία της πόλης.
Σύμφωνα με μέλη του συνδέσμου εθελοντικής αιμοδοσίας και φίλων των ατόμων με μεσογειακή αναιμία «Πηγή ζωής», 3.000 Έλληνες πάσχουν σήμερα από μεσογειακή αναιμία.
Το παρών στην εκδήλωση έδωσε και ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Βασίλης Παπαγεωργόπουλος, ο οποίος αφού ενημερώθηκε για το έργο των εθελοντικών ομάδων, αναφέρθηκε στην ανάγκη της προσφοράς σε αίμα. 

Πέμπτη 7 Μαΐου 2009

Κτηνίατροι: Φάτε άφογα χοιρινό

Μετά από πρόσφατες ανακοινώσεις (7/5/09) από μέσα μαζικής ενημέρωσης ότι ο ιός της νέας γρίπης Α μεταδίδεται στον άνθρωπο από την κατανάλωση χοιρινού κρέατος, η Κτηνιατρική Σχολή του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου, ως αρμόδιος επιστημονικός φορέας έχει να δηλώσει τα εξής:
  1. Ο νέος ιός της γρίπης Α δεν έχει βρεθεί σε εκτροφές χοίρων τόσο στην Ελλάδα, όσο και στην Ευρώπη.
  2. Στη χώρα μας αλλά και διεθνώς, όλα τα ζώα ελέγχονται, καταρχήν σε επίπεδο στάβλου για ύπαρξη νοσημάτων, για τη διασφάλιση τόσο της δικής τους υγείας, όσο και του ανθρώπου.
  3. Σύμφωνα με τον υγειονομικό κτηνιατρικό έλεγχο, κανένα ζώο που εμφανίζει συμπτώματα οποιασδήποτε νόσου δε φτάνει στο στάδιο της σφαγής.
  4. Ο υγειονομικός κρεοσκοπικός έλεγχος, που ακολουθεί μετά τη σφαγή, επιπλέον διασφαλίζει τον καταναλωτή καθώς τυχόν ακατάλληλα σφάγια κατάσχονται και απορρίπτονται.
  5. Ο άνθρωπος δεν κινδυνεύει από κατανάλωση κρέατος και προϊόντων του με την προϋπόθεση ότι αυτά υφίστανται σωστό χειρισμό και καλό μαγείρεμα.
  6. Ο Έλληνας καταναλωτής θα πρέπει να αναζητά ενημέρωση από αρμόδιους φορείς.

Δευτέρα 4 Μαΐου 2009

"Φθάνει ο πανικός με τη νέα γρίπη"

Δε χρειάζεται πανικός στο θέμα των εμβολίων κατά της νέας γρίπης. Αυτό υπογράμμισαν οι γιατροί οι οποίοι πήραν μέρος σε σύσκεψη που συγκάλεσε ο Υπουργός Μακεδονίας – Θράκης, Σταύρος Καλαφάτης, με αντικείμενο τα μέτρα πρόληψης μετάδοσης του ιού της γρίπης Α/Η1Ν1 και την ετοιμότητα των Υπηρεσιών Υγείας, το πρωί της Δευτέρας 4 Μαΐου 2008. Στη σύσκεψη συμμετείχαν οι Διοικητές της 3ης και της 4ης Υγειονομικής Περιφέρειας Μακεδονίας – Θράκης κ.κ. Δημήτρης Βαρτζόπουλος και Ιωακείμ Σιγάλας και η Διοικητής του Εθνικού Κέντρου Επιχειρήσεων Υγείας Βορείου Ελλάδος κ. Τζίνα Λεπτοκαρίδου. Στη διάρκεια της σύσκεψης ο κ. Καλαφάτης ενημερώθηκε για τα απαραίτητα μέτρα τα οποία έχουν ληφθεί από τις Μονάδες Υγείας της Βορείου Ελλάδος, τις οδηγίες του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας και του Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης για την αντιμετώπιση πιθανών κρουσμάτων. 
Ιδιαίτερη βαρύτητα έδωσε ο κ. Υπουργός στον τομέα της έγκυρης και έγκαιρης ενημέρωσης των πολιτών, σε όλες τις εισόδους προς τη Βόρεια Ελλάδα, Αεροδρόμια, Σιδηροδρομικοί Σταθμοί, Λιμάνια, Συνοριακοί Σταθμοί και Τελωνεία.
Μετά το πέρας της σύσκεψης ο Υπουργός Μακεδονίας – Θράκης κ. Καλαφάτης δήλωσε:
«Επιβεβαιώθηκε ότι δεν υπάρχει κανένας λόγος ανησυχίας αυτή τη στιγμή και έχουν ληφθεί όλα τα απαιτούμενα μέτρα σε ότι αφορά την ενημέρωση των πολιτών αλλά και την ενεργοποίηση όλων των νοσοκομειακών μονάδων και των κλινικών, στη Θεσσαλονίκη και τη Βόρεια Ελλάδα. Επίσης υπάρχει συνεχής επικοινωνία και συντονισμός με την Αθήνα και το αρμόδιο Υπουργείο. Διαπιστώσαμε ότι όλοι οι μηχανισμοί του Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, ιδιαίτερα στο χώρο ευθύνης του ΥΜΑΘ είναι σε πλήρη εγρήγορση και ετοιμότητα» 
Την ανυπαρξία «ύποπτου» κρούσματος γρίπης των χοίρων στη χώρα επιβεβαίωσε η Διοικητής του ΕΚΕΠΥ κ. Τζίνα Λεπτοκαρίδου, επισημαίνοντας ωστόσο ότι «όλοι οι φορείς της υγείας είναι πανέτοιμοι να αντιμετωπίσουν οποιοδήποτε περιστατικό και ότι δεν χρειάζεται πανικός και σε ότι αφορά τα αντιβιοτικά φάρμακα». 
Ο Διοικητής της 4ης ΥΠΕ Μακεδονίας – Θράκης κ. Ιωακείμ Σιγάλας δήλωσε: «Το Νοσοκομείο ΑΧΕΠΑ έχει χαρακτηριστεί ως Κέντρο Αναφοράς, όπου στέλνονται όλα τα δείγματα για εργαστηριακό έλεγχο. Μέχρι σήμερα τα αποτελέσματα ήταν αρνητικά. Έχουμε ενεργοποιήσει τους θαλάμους αρνητικής πίεσης που υπάρχουν στο ΑΧΕΠΑ στο Ιπποκράτειο, στο νοσοκομείο Αλεξανδρούπολης και στα άλλα περιφερειακά νοσοκομεία τα οποία είναι σε ετοιμότητα».
Μιλώντας, για το νέο ιό της γρίπης, ο Διοικητής της 3ης ΥΠΕ Μακεδονίας- Θράκης κ. Δημήτρης Βαρτζόπουλος διευκρίνισε ότι: «Είναι αμφίβολο, εάν οι θάνατοι στο εξωτερικό είναι τόσοι πολλοί, όσοι αποδίδονται σε αυτόν τον ιό. Μέχρι στιγμής, δεν υπάρχει μια βαρύτατη εξέλιξη, επομένως αντιμετωπίζεται και με τα συνήθη ιατρικά μέσα. Σε κάθε περίπτωση, είμαστε πλήρως εκπαιδευμένοι και ετοιμοπόλεμοι. Έχουμε πλήρη επίγνωση των καταστάσεων και εφόσον χρειαστεί θα το αντιμετωπίσουμε».

Σάββατο 2 Μαΐου 2009

Το βράδυ τα αποτελέσματα των εξετάσεων για το "ύποπτο" κρούσμα

Ρεπορτάζ ΤΑΣΟΣ ΑΣΛΑΝΙΔΗΣ

Σε θάλαμο αρνητικής πίεσης του Ιπποκρατείου Νοσοκομείου Θεσσαλονίκης νοσηλεύεται με συμπτώματα βαριάς γρίπης μία 28χρονη γυναίκα. Η ασθενής προσήλθε μόνη της στο νοσοκομείο φοβούμενη το ενδεχόμενο να έχει προσβληθεί από τη νόσο των χοίρων. 
Σύμφωνα με όσα είπε στους ιατρούς που την παρακολουθούν, ήρθε πρόσφατα σε επαφή με άτομο που επέστρεψε από ταξίδι στο Μιλάνο της Ιταλίας. Η ίδια δεν ταξίδεψε στο εξωτερικό τους τελευταίους μήνες. 
Όπως είπαν στο SN ο διοικητής του Ιπποκρατείου Νοσοκομείου Παν. Αποστόλου και ο διοικητής της Δ ΥΠΕ Ιωακ. Σιγάλας, ειδικό κλιμάκιο πήρε φαρυγγικό δείγμα (επίχρισμα από σάλια) από την 28χρονη το οποίο ήδη βρίσκεται στο κέντρο αναφοράς γρίπης του ΑΧΕΠΑ. Τα αποτελέσματα από τον εργαστηριακό έλεγχο αναμένονται στις 9 το βράδυ του Σαββάτου 2 Μαΐου 2009. 
Αξίζει να σημειωθεί ότι και άλλοι ασθενείς έσπευσαν σήμερα στον Ιπποκράτειο Νοσοκομείο για να εξεταστούν προληπτικά. Μέχρι στιγμής δεν έχει αναφερθεί κάποιο άλλο περιστατικό που να εμπνέει ανησυχία. Επίσης, στο αεροδρόμιο Μακεδονία της Θεσσαλονίκης λειτουργεί, από προχθές, ειδική θερμική κάμερα, για να ανιχνεύει όσους επιβάτες παρουσιάζουν υψηλό πυρετό.

Δευτέρα 27 Απριλίου 2009

120 εργάτες νεκροί ετησίως

Κάθε τρεισήμισι λεπτά ένας εργαζόμενος πεθαίνει στην ΕΕ από σχετιζόμενες με την εργασία αιτίες. Αυτό ισοδυναμεί με περισσότερους από 160.000 θανάτους κάθε χρόνο που οφείλονται στις επαγγελματικές ασθένειες και πάνω από 6000 θανάτους εξαιτίας των εργατικών «ατυχημάτων». Στην Ελλάδα σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία πάνω από 120 σκοτώνονται κάθε χρόνο.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας (ΔΟΕ), τα οποία έδωσε σήμερα Δευτέρα 27 Απριλίου 2009, στη δημοσιότητα το Πανεργατικό Αγωνιστικό Μέτωπο(ΠΑΜΕ), περίπου 2,2 εκατομμύρια των εργαζομένων χάνουν κάθε χρόνο τη ζωή τους σε όλον τον κόσμο, από τις επαγγελματικές ασθένειες και από τα εργατικά ατυχήματα, ποσοστό που αντιστοιχεί περίπου σε μια αύξηση της τάξης του 10%, σε σχέση με προηγούμενες εκτιμήσεις. Επίσης περίπου 270.000.000 άνθρωποι είναι σακατεμένοι από εργατικά ατυχήματα και άλλα 160.000.000 εργαζόμενοι, είναι καθηλωμένοι στο κρεβάτι και υποφέρουν από ασθένειες που σχετίζονταν άμεσα με την εργασία. Σχεδόν 5.500 οι νεκροί εργάτες από το 1970 μέχρι σήμερα (χωρίς να υπολογίσουμε τους νεκρούς ναυτεργάτες, αγρότες και μεταλλωρύχους) και πολλαπλάσιοι από επαγγελματικές ασθένειες.
Όπως καταγγέλλει το ΠΑΜΕ, "στη χώρα μας δεν υπάρχει επί της ουσίας διαδικασία διάγνωσης, αναγνώρισης και καταγραφής των επαγγελματικών ασθενειών. Ο μοναδικός ασφαλιστικός φορέας που μπορεί να αναγνωρίσει και να καταγράψει τα επαγγελματικά νοσήματα, το ΙΚΑ, δεν δίνει στη δημοσιότητα αξιόπιστα στοιχεία, τη στιγμή που ο αριθμός των πρόωρων συνταξιοδοτήσεων με την αιτιολογία της «κοινής νόσου», αυξάνει θεαματικά τα τελευταία χρόνια (9.000 νέες αιτήσεις περίπου για την τετραετία 1995-1998 μόνο για την περιοχή της Αττικής)".
Τα στοιχεία δόθηκαν στη δημοσιότητα με αφορμή την αυριανή (28 Απριλίου) Παγκόσμια Ημέρα για την Υγιεινή και Ασφάλεια στους Χώρους της Δουλειάς.

Παρασκευή 24 Απριλίου 2009

Πού πήγαν τα χρήματα για τον "Άγιο Παύλο";

Ρήμαξε το κτίριο όπου θα γινόταν Κέντρο Υγείας Αστικού Τύπου στο πρώην Β Συγκρότημα του Γενικού Νοσοκομείου Θεσσαλονίκης, "Άγιος Παύλος". Πλήρης  στοίχισηΌπως καταγγέλλει, σε γραπτή ερώτηση του προς την Επιτροπή της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σχετικά με την απαξίωση και την εμπορευματοποίηση των υποδομών Υγείας, την οποία κατέθεσε την Παρασκευή 24 Απριλίου 2009 ο Ευρωβουλευτής του ΚΚΕ, Κώστας Δρούτσας, μηχανήματα και ξενοδοχειακή υποδομή... εξαφανίστκαν και, φυσικά, το περίφημο Κέντρο Υγείας Αστικού Τύπου δε λειτούργησε ποτέ ως σήμερα, αλλά εντάσσεται από προγραμματική περίοδο σε προγραμματική περίοδο. Ο ευρωβουλευτής του ΚΚΕ στην ερώτησή του επισημαίνει ότι σύμφωνα με δημοσιεύματα εφημερίδων αλλά και τα όσα δήλωσε ο αρμόδιος υπουργός Υγείας, στη Βουλή των Ελλήνων το 2003, αποφασίστηκε η σύσταση κέντρου Υγείας αστικού τύπου στη θέση όπου μέχρι το 1999 λειτουργούσε το Β΄ Συγκρότημα του Γενικού Νοσοκομείου Θεσσαλονίκης "Άγιος Παύλος". Το έργο το οποίο είχε ενταχθεί στο Γ ΚΠΣ «δεν πραγματοποιήθηκε ποτέ, η εργολαβία που είχε ανατεθεί μετά από δημοπράτηση διαλύθηκε γιατί επί χρόνια είχαν διακοπεί οι εργασίες λόγω μη προβλεπόμενων από την δημοπράτηση έργων αντισεισμικής θωράκισης του κτιρίου, ενώ τα ενοίκια για το κτίριο - φάντασμα εξακολουθούν να πληρώνονται κανονικά. Το εγκαταλελειμμένο κτήριο έχει καταλεηλατηθεί, και όλος ο ιατρικός και ξενοδοχειακός εξοπλισμός, έχουν εξαφανιστεί». Σύμφωνα με τον κ. Δρούτσα «το έργο εμφανίζεται τώρα ότι έχει ενταχθεί στο ΕΣΠΑ προκειμένου να δημοπρατηθεί και πάλι». Ο ευρωβουλευτής του ΚΚΕ υποστηρίζει ότι η υπόθεση του Κέντρου Υγείας αναδεικνύει την απαξίωση των υποδομών Υγείας, κάνει λόγο για διασπάθιση του δημόσιου χρήματος που διατίθεται για την Υγεία, για υποβάθμιση των δημόσιων υπηρεσιών Υγείας και εμπορευματοποίηση του κοινωνικού, αυτού, αγαθού, προκειμένου να πολλαπλασιαστούν τα κέρδη των ιδιωτικών επιχειρήσεων. Ρωτά, δε, την Επιτροπή αν:
  • Γνωρίζει τα ποσά που δαπανήθηκαν μέχρι στιγμής για την ανακατασκευή και τον εξοπλισμό ενός κτηρίου φάντασμα που δεν λειτούργησε ποτέ;
  • Υπήρχε κοινοτική συγχρηματοδότηση και σε ποιό ύψος;
  • Ποιά είναι η προβλεπόμενη χρηματοδότηση για το έργο μέσω του ΕΣΠΑ και ποιά η κοινοτική συμμετοχή;

Κοινή ιατρική περίθαλψη σε όλη την Ενωμένη Ευρώπη

ΑΝΑΝΕΩΜΕΝΟ

Κοινή ιατρική περίθαλψη, σε όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, για τους κατοίκους όλων των χωρών-μελών, προωθεί το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Ψηφίστηκε την Πέμπτη 23 Απριλίου 2009, στην Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου με σχετική πλειοψηφία, η έκθεση σχετικά με την εφαρμογή των δικαιωμάτων των ασθενών στη διασυνοριακή υγειονομική περίθαλψη. Σύμφωνα με τη νέα οδηγία, οι ασθενείς θα μπορούν, αφού περάσουν από σχετική έγκριση, να εξετάζονται και σε άλλα ιατρικά κέντρα της Ευρώπης και η δαπάνη να χρεώνεται στο οικείο ασφαλιστικό τους ταμείο, με βάση το ποσό που αυτό θα χορηγούσε για περίθαλψη σε εγχώριο ιατρικό κέντρο.

Η νέα Οδηγία δημιουργεί πλέον ένα ειδικό πλαίσιο αποσαφηνίζοντας τα δικαιώματα διασυνοριακής περίθαλψης των ασθενών σε όλα τα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Οι ασθενείς θα μπορούν πλέον να λαμβάνουν υγειονομική περίθαλψη σε όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ, ενώ τα έξοδα που θα τους επιστρέφονται θα αντιστοιχούν στο ποσό που θα κάλυπτε η χώρα τους για αντίστοιχη περίθαλψη∙ τυχόν πρόσθετα έξοδα, ωστόσο, θα καλύπτονται από τον ίδιο τον ασθενή.
Έτσι, όσοι δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να επισκεφθούν ένα κέντρο του εξωτερικού, πλέον θα μπορούν να παίρνουν, από το ταμείο τους, το ποσό το οποίο θα εισέπρατταν για εξέταση σε εγχώριο ιατρικό κέντρο και να το αποδίδουν στο κέντρο της αλλοδαπής. Φυσικά θα πληρώνουν από την τσέπη τους τη διαφορά. Θα έχουν, έτσι, περισσότερες εναλλακτικές λύσεις -αν, φυσικά, περάσει από την Κομισιόν η απαραίτητη ρύθμιση, αφού τα συμφέροντα στον τομέα της Υγείας είναι τεράστια.
Ο ευρωβουλευτής της Νέας δημοκρατίας Μανώλης Αγγελάκας, μέλος της Επιτροπής Εσωτερικής Αγοράς και Προστασίας των Καταναλωτών, σε παρέμβασή του στην κοινή συζήτηση επί του θέματος στην Ολομέλεια, τόνισε ότι "με τη νέα νομοθεσία αντιμετωπίζεται το ζήτημα της κινητικότητας των ασθενών και η θεραπεία ασθενειών σε εξειδικευμένα ιατρικά κέντρα. Επιπλέον, δίνεται η δυνατότητα στους Ευρωπαίους πολίτες να τύχουν της καλύτερης δυνατής περίθαλψης, γνωρίζοντας τα δικαιώματά τους και χωρίς να ταλαιπωρούνται ως προς την επιστροφή των εξόδων, αφού τα κράτη μέλη θα έχουν εγκαταστήσει ένα σαφές σύστημα προηγούμενης έγκρισης των εξόδων αυτών".
Φυσικά, το θέμα δε θεωρείται λήξαν. Οι χώρες θα πρέπει να δημιουργήσουν (όπου δεν υπάρχει) μηχανισμό υπολογισμού των εξόδων, κατάλογο των ασθενειών που θα εντάσσονται στο σύστημα διασυνοριακής περίθαλψης και σύστημα αναγνώρισης των συνταγών φαρμάκων, δεδομένης της μη κυκλοφορίας των ίδιων φαρμάκων σε όλα τα κράτη μέλη και της μη εναρμονισμένης κατάταξής τους από τα Συστήματα Ασφάλισης.
Και μην ξεχνάτε: Είναι πολλά τα λεφτά...

Ανανέωση 22.00
Αντίθετη είναι η άποψη του ευρωβουλευτή του ΚΚΕ, Γ. Τούσσα:
«Η οδηγία για την "μετακίνηση των ασθενών" προωθεί την ενιαία αγορά Υγείας, την εφαρμογή των ελευθεριών της συνθήκης του Μάαστριχτ. Την μετακίνηση των ασθενών αλλά και των επαγγελματιών υγείας προκειμένου να κατοχυρωθεί η εμπορευματοποίηση της Υγείας. Η επιστροφή μέρους των εξόδων νοσηλείας στο εξωτερικό είναι η παγίδα για την απόσπαση λαϊκής συναίνεσης στην εμπορευματοποίηση και την δημιουργία ασθενών πολλών ταχυτήτων, στην ταξική διάκριση στο δικαίωμα στη ζωή. Η διασφάλιση των δικαιωμάτων των ασθενών, γενικότερα της Δημόσιας Υγείας, απαιτεί την λειτουργία ενός αποκλειστικά δημόσιου και δωρεάν συστήματος υγείας, που καλύπτει το σύνολο των αναγκών υγείας (εξειδικευμένες και μη), όλου του πληθυσμού (ανεξάρτητα από οικονομική και ασφαλιστική κατάσταση). Μόνο ένα τέτοιο σύστημα, που μπορεί να αναπτυχθεί στα πλαίσια μίας λαϊκής οικονομίας, από τη Λαϊκή εξουσία, μπορεί να εξασφαλίσει ποσοτική επάρκεια και ποιοτική αναβάθμιση των υπηρεσιών, αποτελεσματική προστασία της υγείας και της ζωής των εργαζομένων», δήλωσε.

Πέμπτη 23 Απριλίου 2009

Προληπτική ιατρική στον ΕΔΟΕΑΠ

Το πρώτο πρόγραμμα προληπτικής ιατρικής που θα εφαρμοστεί στην Ελλάδα ξεκινάει από τη Θεσσαλονίκη. Η πρωτοβουλία ανήκει στον Ενιαίο Δημοσιογραφικό Οργανισμό Επικουρικής Ασφάλισης και Περίθαλψης. Τα μέλη του οργανισμού θα αποκτήσουν, για πρώτη φορά, ηλεκτρονικό φάκελο υγείας που στόχο θα έχει την έγκαιρη διάγνωση και την ασφαλή αντιμετώπιση νοσημάτων.
Η Ελλάδα μέχρι τη δεκαετία του 1990 είχε ένα από τα υψηλότερα προσδόκιμα ζωής στον κόσμο. Σήμερα το προσδόκιμο ζωής στην ηλικία των 65 ετών βρίσκεται κάτω από τον μέσο όρο της ΕΕ. Για το λόγο αυτό ο ΕΔΟΕΠ Θεσσαλονίκης αποφάσισε την υλοποίηση προγράμματος προληπτικής ιατρικής που θα πραγματοποιηθεί σε συνεργασία με το ινστιτούτο κοινωνικής και προληπτικής ιατρικής.
Όσοι πάρουν μέρος στο πρόγραμμα θα δώσουν σύντομη συνέντευξη στα ιατρεία, θα υποβληθούν σε βασικό εργαστηριακό έλεγχο με τον οποίο σκιαγραφείται η συνολική κατάσταση υγείας του ασφαλισμένου και θα επαναλάβουν τους ελέγχους -αν χρειαστεί- με υπενθυμίσεις εκ μέρους ειδικής ομάδας. θα αρχίσει να πραγματοποιείται σε πιλοτική βάση και αφορά 150 άμεσα μέλη άνδρες και γυναίκες 35-55 ετών. Η συμμετοχή είναι εθελοντική και η ένταξη στο πρόγραμμα θα γίνεται έπειτα από αίτηση.

Δευτέρα 13 Απριλίου 2009

Σε ιό οφείλονται οι μυοκαρδίτιδες

Περίπου το 40% των αιφνιδίων θανάτων σε νεαρές ηλικίες κάτω των 35 ετών φαίνεται ότι οφείλονται σε μυοκαρδίτιδα. Η μυοκαρδίτιδα, φλεγμονή του μυοκαρδίου, προκαλείται συνήθως από ιούς, ενώ σπανίως μπορεί να προκληθεί από αλλεργία σε φάρμακα. Οι πιο συχνοί ιοί που ενοχοποιούνται για την πρόκλησή της είναι οι εντεροϊοί, συνήθως ο κοξάκι, οι αδενοϊοί, οι παροβοϊοί τα χλαμύδια και οι ρικέτσιες.
Αυτά υπογράμμισε ο Σταμάτης Αδαμόπουλος, αναπληρωτής διευθυντής του Β΄ καρδιολογικού τμήματος του Ωνάσειου, στο πλαίσιο του συνεδρίου για τις καρδιοπάθειες που έγινε στη Θεσσαλονίκη, του οποίου οι εργασίες έληξαν το Σάββατο.
Όπως υπογράμμισε, από παρατήρηση που έγινε στο Ωνάσειο, προέκυψε ότι πιο συχνά είναι τα χλαμύδια, σε νεαρές κυρίως ηλικίες.
«Η μυοκαρδίτιδα μπορεί να διαλάθει της προσοχής και αργότερα, μετά από μερικούς μήνες, να προκαλέσει καρδιακή ανεπάρκεια, όμως αν ανατρέξουμε στο ιστορικό του ασθενή διαπιστώνεται ότι προηγήθηκε λοίμωξη ή του γαστρεντερικού ή του αναπνευστικού συστήματος», δήλωσε ο κύριος Αδαμόπουλος.
Να σημειωθεί ότι μπορεί να εκδηλωθεί σαν έμφραγμα του μυοκαρδίου (πόνος στο στήθος, αλλαγές στο καρδιογράφημα και αύξηση των ενζύμων στον ορό του αίματος ), επίσης μπορεί να εκδηλωθεί άμεσα σαν καρδιακή ανεπάρκεια, δηλαδή με δύσπνοια και εύκολη κόπωση, που στις ακραίες μορφές της μπορεί ο ασθενής να χρειαστεί μηχανική υποστήριξη της καρδιάς, μέχρι να αναλάβει πάλι η καρδιά. Σε ποσοστό μεγαλύτερο του 60% των περιπτώσεων γίνεται πλήρης αποδρομή της νόσου.
«Δεν σημαίνει βέβαια, ότι κάθε λοίμωξη, θα οδηγήσει σε μυοκαρδίτιδα. Το 90% των ασθενών, που έρχονται σε επαφή με τα μικρόβια, που προκαλούν μυοκαρδίτιδα, δεν θα την παρουσιάσει. Για να εκδηλωθεί χρειάζεται και γενετική προδιάθεση , αδιευκρίνιστη επί του παρόντος», συνέχισε ο κύριος Αδαμόπουλος.
Ο ιός μέσω του αίματος μεταφέρεται στο μυοκάρδιο και δημιουργεί νέκρωση των μυοκυττάρων και φλεγμονή του μυοκαρδίου. Η διάγνωση αν εκδηλωθεί σαν έμφραγμα γίνεται με ηλεκτροκαρδιογράφημα και ένζυμα, αν εκδηλωθεί σαν καρδιακή ανεπάρκεια με το υπερηχοκαρδιογράφημα. Και στις δύο περιπτώσεις μεγάλη βοήθεια προσφέρει η MRI (μαγνητική τομογραφία), οποία μπορεί να ανιχνεύσει μυοκαρδίτιδα ακόμα και σε πολύ πρώιμα στάδια.
Όταν η μυοκαρδίτιδα εκδηλώνεται σαν έμφραγμα, συνήθως έχει πλήρη ύφεση, χωρίς να απαιτηθεί ιδιαίτερη φαρμακευτική αγωγή. Όταν εκδηλώνεται σαν καρδιακή ανεπάρκεια οι πιθανότητες είναι μοιρασμένες. Δηλαδή το 50% κάνει σταθερή χρόνια καρδιακή ανεπάρκεια , το 25% έχει προοδευτική επιδείνωση της καρδιακής ανεπάρκειας και το υπόλοιπο 25% έχει βελτίωση και πλήρη αποκατάσταση της λειτουργίας της καρδιάς.
«Όταν η καρδιακή ανεπάρκεια παραμένει πολύ, χρήσιμη είναι η βιοψία του μυοκαρδίου (με την μέθοδο PCR), η οποία δίνει πληροφορίες για το είδος του ιού ή των ιών, που προκάλεσαν τη μυοκαρδίτιδα και με την ανοσοϊστοχημεία, που δίνει πληροφορίες για την ύπαρξη ή όχι φλεγμονής. Τα αποτελέσματα της βιοψίας κατευθύνουν στη θεραπεία πέρα από την θεραπεία της καρδιακής ανεπάρκειας. Όταν διαπιστώνεται η ύπαρξη ιού χωρίς φλεγμονή, χορηγούνται αντιιϊκά φάρμακα ευρέως φάσματος και συνήθως ιντερφερόνη.
Όταν υπάρχει φλεγμονή χωρίς την παρουσία ιού γίνεται ανοσοκαταστολή συνήθως με κορτιζόνη ή αζαθειοπρίνη.
Εδώ και 4-5 χρόνια εφαρμόζεται η νέα θεραπεία, η οποία απαιτεί εξειδικευμένα κέντρα μελέτης νεοεμφανιζόμενων περιστατικών μυοκαρδίτιδας και συνδυασμό ειδικοτήτων (καρδιολόγου, παθολογοανατόμου, ανοσολόγου και λοιμωξιολόγου)» κατέληξε ο κύριος Αδαμόπουλος. Σπανίως η βιοψία βοηθάει να βρεθεί λοιμογόνος παράγοντας που έχει ειδική θεραπεία (κυτταρομεγαλοϊός ή χλαμύδια). Στο Ωνάσειο γίνεται σοβαρή προσπάθεια δημιουργίας μονάδας διερεύνησης μυοκαρδίτιδας και μυοκαρδειοπαθειών.

Πέμπτη 9 Απριλίου 2009

Βηματοδότης-σωτήρας!

Επανάσταση στη θεραπεία των ασθενών με καρδιακή ανεπάρκεια αποτελεί η αμφικοιλιακή βηματοδότηση. Η μέθοδος εφαρμόζεται με επιτυχία τα τελευταία χρόνια στην Α΄ Καρδιολογική Κλινική του Νοσοκομείου ΑΧΕΠΑ, όπου τοποθετήθηκαν 105 τέτοιοι βηματοδότες σε ασθενείς, που έπασχαν από ενδιάμεση ή βαριά καρδιακή ανεπάρκεια.
«Τα αποτελέσματα είναι λίαν ενθαρρυντικά και παρόμοια με αυτά του εξωτερικού», δήλωσε ο καθηγητής καρδιολογίας, διευθυντής της Α΄ Καρδιολογικής Κλινικής του Νοσοκομείου ΑΧΕΠΑ και πρόεδρος του συνεδρίου Γεώργιος Παρχαρίδης, κατά τη διάρκεια συνέντευξης τύπου, που πραγματοποιήθηκε με αφορμή το 9ο Συνέδριο για τις Νέες Μεθόδους στην Καρδιολογία, που θα πραγματοποιηθεί στις 9, 10 και 11 Απριλίου 2009, στο Hyatt Regency της Θεσσαλονίκης.
«Τα πλεονεκτήματα της μεθόδου επιβεβαιώνονται με την ανακοίνωση της Αμερικανικής Καρδιολογικής Εταιρείας, που έγινε πριν λίγες μέρες σύμφωνα με την οποία η τοποθέτηση μπορεί να γίνει πολύ νωρίτερα σε αρχόμενη καρδιακή ανεπάρκεια, δηλαδή, όταν οι ασθενείς βρίσκονται μόνο στην Ι ή ΙΙ κλάση καρδιακής ανεπάρκειας, με θεαματικά αποτελέσματα.
Στους ασθενείς που τοποθετήθηκαν αμφικοιλιακοί βηματοδότες νωρίς, παρατηρήθηκε βελτίωση της λειτουργίας της αριστερής κοιλίας, ελάττωση της εισαγωγής στα Νοσοκομεία και ελάττωση της θνητότητας στους 24 μήνες από 24% σε 11%», συνέχισε ο κύριος Παρχαρίδης.
Να σημειωθεί ότι η καρδιακή ανεπάρκεια αυξάνει συνεχώς σε συχνότητα τα τελευταία χρόνια και φαίνεται ότι προσβάλλει το 1% - 2% του παγκόσμιου πληθυσμού. Στη χώρα μας ο αριθμός των ατόμων που πάσχουν από την νόσο ανέρχεται στις 200.000, ενώ κάθε χρόνο διαγιγνώσκεται σε 25.000 Έλληνες.
Η καρδιακή ανεπάρκεια εμφανίζεται κυρίως σε μεγάλη ηλικία και με βάση τις στατιστικές το 10% του πληθυσμού άνω των 65 ετών πάσχει από αυτήν. Η έγκαιρη διάγνωση και η έγκαιρη θεραπεία αποτελούν τα κλειδιά αναστολής της εξέλιξης της νόσου, αλλά και της αύξησης της επιβίωσης των ασθενών.
Η μέθοδος εφαρμόζεται μέχρι σήμερα σε ασθενείς που πληρούν ορισμένα κριτήρια.

Η υπετροφική μυοκαρδιοπάθεια
Στη συνέχεια ο καθηγητής αναφέρθηκε στην υπερτροφική μυοκαρδιοπάθεια, η οποία μέχρι πρότινος θεωρείτο πολύ σπάνια νόσος, γεγονός που δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα, αφού 1 στα 500 άτομα στον γενικό πληθυσμό πάσχει από αυτήν. Στην Ελλάδα των 11 εκατομμυρίων 20.000 Έλληνες πάσχουν από υπερτροφική μυοκαρδιοπάθεια. Παλαιότερα θεωρείτο κακοήθης νόσος, κάτι που δεν ανταποκρίνεται επίσης στην πραγματικότητα, γιατί η θνητότητα από αυτήν στο σύνολο των ασθενών ανέρχεται στο 1% το χρόνο. Ενδιαφέρον είναι το γεγονός ότι το ποσοστό αυτό ανέρχεται στο 4 - 5% σε μια ομάδα ασθενών που αποτελεί το 20% περίπου του συνόλου των ασθενών, που πάσχουν από υπερτροφική μυοκαρδιοπάθεια.
Δεδομένου ότι η υπερτροφική μυοκαρδιοπάθεια αποτελεί και την κυριότερη αιτία αιφνιδίου θανάτου στους αθλητές, το σπουδαιότερο μέλημα των ιατρών πρέπει να είναι η αποκάλυψη του 20% των ασθενών, που κινδυνεύουν από αιφνίδιο θάνατο. Αυτό μπορεί να πραγματοποιηθεί πάρα πολύ εύκολα βάσει ορισμένων παραγόντων κινδύνου.
«Στην Α΄Καρδιολογική Κλινική του Νοσοκομείου ΑΧΕΠΑ λειτουργεί ιατρείο υπερτροφικής μυοκαρδιοπάθειας, ένα από τα καλύτερα στον κόσμο. Επειδή η υπερτροφική μυοκαρδιοπάθεια διαφέρει από χώρα σε χώρα, αλλά και από διάφορα μέρη της ίδιας χώρας, βρισκόμαστε σε στενή συνεργασία με αντίστοιχα ιατρεία στην Αθήνα και στην Κύπρο και σε λίγα χρόνια θα ανακοινώσουμε τις ομοιότητες και τις διαφορές και σε σχέση και με ιατρεία του εξωτερικού, όπως αυτά της Ιταλίας.
Στην Α΄ Καρδιολογική κλινική μελετήσαμε από το 2002 μέχρι σήμερα 450 ασθενείς που πάσχουν από υπερτροφική μυοκαρδιοπάθεια και βρήκαμε ότι ένα 5% των ασθενών κινδυνεύει από αιφνίδιο θάνατο. Η πρόληψη έγινε με τοποθέτηση απινιδωτή. Πρέπει να τονίσω ότι η μέγιστη πλειοψηφία των ασθενών με υπερτροφική μυοκαρδιοπάθεια δεν γνωρίζει ότι πάσχει από τη νόσο, άρα είναι έκθετη σε αιφνίδιο θάνατο. Το πρόβλημα μπορεί να αντιμετωπισθεί με τη δημιουργία κέντρων αναφοράς ασθενών που πάσχουν από υπερτροφική μυοκαρδιοπάθεια», κατέληξε ο κύριος Παρχαρίδης.
Τέλος ο κύριος Παρχαρίδης ανακοίνωσε την δημιουργία του πρώτου ιατρείου συγγενών καρδιοπαθειών ενηλίκων και πνευμονικής υπέρτασης στον βορειοελλαδικό χώρο, το οποίο θα λειτουργήσει σε σύνδεση με το αντίστοιχο τμήμα της καρδιολογικής κλινικής του νοσοκομείου Royal Brompton του Λονδίνου, που διευθύνει ο ελληνικής καταγωγής καθηγητής καρδιολογίας Μιχάλης Γκατζούλης.

Νέα μέθοδος για την κολπική μαρμαρυγή
Ο Χαράλαμπος Καρβούνης, καθηγητής καρδιολογίας Α.Π.Θ., μέλος της οργανωτικής επιτροπής του συνεδρίου, αναφέρθηκε σε μία νέα επεμβατική μέθοδο που αναπτύχθηκε τα τελευταία χρόνια για την αντιμετώπιση της κολπικής μαρμαρυγής, η οποία τείνει να γίνει πρώτη μέθοδος επιλογής.
Η μέθοδος πραγματοποιείται σε αιμοδυναμικό εργαστήριο με τη βοήθεια σύγχρονων συστημάτων χαρτογράφησης της καρδιάς και αφορά την απομόνωση των πνευμονικών φλεβών.
«Στην Α΄ Καρδιολογική Κλινική του Νοσοκομείου ΑΧΕΠΑ έχει εφαρμοσθεί σε 60 περίπου ασθενείς, χωρίς επιπλοκές κατά την ώρα της επέμβασης. Η μέθοδος αφορά κυρίως νέους σε ηλικία ασθενείς, οι οποίοι έχουν πολλά επεισόδια, παρά τη λήψη έντονης φαρμακευτικής αγωγής και έχει ποσοστό επιτυχίας περίπου 70%, ενώ οι επιπλοκές είναι λίγες και σχετικά σπάνιες.
Η κολπική μαρμαρυγή είναι μία πολύ συχνή αρρυθμία που αφορά μεγάλο μέρος του πληθυσμού. Ένα μεγάλο ποσοστό ασθενών που προσέρχεται στα τμήματα επειγόντων περιστατικών αφόρα περιπτώσεις με την παροξυσμική μορφή της κολπικής μαρμαρυγής που εμφανίζεται με έντονη ταχυκαρδία», δήλωσε ο κύριος Καρβούνης.
Να σημειωθεί ότι η κολπική μαρμαρυγή εμφανίζεται σε όλες τις ηλικίες και πιο συχνά στους ηλικιωμένους. Τα κυριότερα συμπτώματά της είναι η ταχυκαρδία και ο ακανόνιστος καρδιακός ρυθμός. Συνήθως η αρρυθμία αρχίζει απότομα με μεγάλη ταχυκαρδία και προκαλεί έντονη ανησυχία στον ασθενή και στο περιβάλλον του. Οι ασθενείς αυτοί τις περισσότερες φορές χρειάζονται νοσηλεία για την αντιμετώπιση της αρρυθμίας.
Αν και η κολπική μαρμαρυγή δεν προκαλεί άμεσο κίνδυνο για τη ζωή του ασθενή ( υπάρχει μόνο ένας σχετικά αυξημένος κίνδυνος εμβολικών και αγγειακών εγκεφαλικών επεισοδίων), εντούτοις πολλοί ασθενείς έχουν έντονα συμπτώματα και έχουν συχνές νοσηλείες στα νοσοκομεία. Για την αντιμετώπισή της είναι απαραίτητο να παίρνουν αντιπηκτική αγωγή με την οποία μειώνεται σημαντικά ο κίνδυνος των εμβολικών και αγγειακών εγκεφαλικών επεισοδίων, ενώ για την πρόληψη των υποτροπών της κολπικής μαρμαρυγής υπάρχουν αρκετά φάρμακα, τα οποία όμως δεν είναι πάντα αποτελεσματικά και ορισμένα έχουν και σημαντικές παρενέργειες.

Τετάρτη 8 Απριλίου 2009

Απεργιακές κινητοποιήσεις νοσοκομειακών γιατρών

Με συγκεντρώσεις και κυλιόμενες τρίωρες στάσεις εργασίας που θα συνεχιστούν μέχρι την Παρασκευή , διαμαρτύρονται οι εργαζόμενοι των νοσοκομείων της χώρας και ζητούν νέο μισθολόγιο, τη ρύθμιση των νυχτερινών και των ρεπό, καθώς και προσλήψεις του αναγκαίου μόνιμου προσωπικού. Στις 9 το πρωί στη Θεσσαλονίκη εργαζόμενοι του Ιπποκράτειου προχώρησαν σε συμβολικό αποκλεισμό του δρόμου μπροστά από το νοσοκομείο.
Οι τρίωρες συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας στα νοσοκομεία όλης της χώρας έχουν προειδοποιητικό χαρακτήρα, καθώς η Πανελλήνια Ομοσπονδία Εργαζομένων Δημοσίων Νοσοκομείων σκοπεύει να επανέλθει μετά το Πάσχα με πιο δυναμικές κινητοποιήσεις.
Οι εργαζόμενοι στα δημόσια νοσοκομεία ζητούν, μεταξύ άλλων, νέο μισθολόγιο, εφαρμογή του εξωδίκου της ΠΟΕΔΗΝ για την εφαρμογή του πενθημέρου, τη ρύθμιση νυχθερινών και της ανάπαυσης, καθώς και προσλήψεις του αναγκαίου μόνιμου προσωπικού. Οι νοσηλεύτριες περιγράφουν με μελανά χρώματα την κατάσταση στο Ιπποκράτειο νοσοκομείο.

Δευτέρα 30 Μαρτίου 2009

Φάρμακα, αλκοόλ, υπνηλία απαγορεύουν την οδήγηση

Φάρμακα, αλκοόλ, αλλά και έλλειψη ύπνου, είναι καταστροφικά για την οδήγηση. Αντί για τον προορισμό μας, μας οδηγούν,σίγουρα, σε πρόκληση τροχαίου ατυχήματος. Αυτό υπογραμμίστηκε τo Σάββατο, 28 Μαρτίου 2009, τελευταία ημέρα των εργασιών του 24ου Βορειοελλαδικού Ιατρικού Συνεδρίου, κατά τη διάρκεια συζήτησης σε στρογγυλό τραπέζι, με θέμα «Τροχαία Ατυχήματα». Οι επιστήμονες διερεύνησαν τη συμμετοχή του ρόλου του αλκοόλ, της λήψης φαρμάκων και της υπνηλίας στα τροχαία ατυχήματα.
Η πνευμονολόγος Έφη Βλαχογιάννη, υπεύθυνη εργαστηρίου ύπνου στο Νοσοκομείο Άγιος Παύλος, αναφέρθηκε σε πείραμα, που έγινε σε πανεπιστήμιο των ΗΠΑ, το οποίο αποδεικνύει ότι η συνύπαρξη χρέους ύπνου (λιγότερου ύπνου από ό,τι πραγματικά χρειαζόμαστε) και χρήσης αλκοόλ, μέσα στα επιτρεπτά όρια, αποτελεί κίνδυνο για πρόκληση τροχαίου ατυχήματος.
Στην Ιατρική σχολή του Παν/μιου της Πενσυλβάνια των ΗΠΑ μελετήθηκαν 20 άτομα (9 άνδρες και 11 γυναίκες), ηλικίας 23 χρόνων. Η μελέτη είχε δυο φάσεις. Στην πρώτη τα άτομα κλήθηκαν να οδηγήσουν σε προσομοιωτή οδήγησης στη μια η ώρα το βράδυ, αφού υποβλήθηκαν σε μερική στέρηση ύπνου το προηγούμενο 24ωρο. Τους επιτράπηκε δηλαδή να κοιμηθούν μόνο 5 ώρες. Η δεύτερη φάση έγινε κάτω ακριβώς από τις ίδιες συνθήκες επιπλέον, όμως, τους χορηγήθηκαν δυο αλκοολούχα ποτά. Τα επίπεδα αλκοόλης στο αίμα, που επιτεύχθηκαν, ήταν μέσα στα επιτρεπτά από το νόμο όρια (περίπου 35 mg/dl). Τόσο κατά την 1η όσο και κατά τη 2η φάση της μελέτης διαπιστώθηκε ότι τα νεαρά αυτά άτομα παρουσίασαν διαταραγμένη επίδοση στον προσομοιωτή. Ο χρόνος τροχοπέδησης, οι αποκλείσεις από το στόχο, οι μεταβολές της ταχύτητας χωρίς λόγο και ο αριθμός των προσκρούσεων ήταν αυξημένος. Ο αριθμός των λαθών κατά την οδήγηση στον προσομοιωτή ήταν πολύ περισσότερο αυξημένος στη δεύτερη φάση του πειράματος. Η διάρκεια του πειράματος ήταν 70 λεπτά. Κάθε 4,5 λεπτά ζητούσαν από τον εξεταζόμενο να εκτιμήσει την κατάστασή του και να προβλέψει την επίδοσή του στην οδήγηση για το επόμενο διάστημα.
Το ενδιαφέρον στη μελέτη αυτή είναι ότι οι γυναίκες μπορούσαν να προβλέψουν τις επιδόσεις τους ακριβέστερα από τους άνδρες κατά την 1η φάση του πειράματος, όταν δηλαδή είχαν μόνο υπνηλία. Κατά τη 2η φάση, όταν βρίσκονταν επιπλέον και υπό την επήρεια του αλκοόλ, κανένα από τα άτομα δεν μπορούσε να εκτιμήσει την κατάστασή του και την ικανότητά του για οδήγηση.
Είναι γνωστό ότι υψηλό κίνδυνο για τροχαία ατυχήματα αντιμετωπίζουν οι νέοι άνδρες που οδηγούν μετά τις 12 το βράδυ. Η αδυναμία να έχουν σαφή αντίληψη της κατάστασης που βρίσκονται τους καθιστά, πιθανόν, ευκολότερα θύματα της κόπωσης και της υπνηλίας συγκριτικά με τις, αντίστοιχης ηλικίας, γυναίκες. .
Η Μαρία Μυρωνίδου-Τζουβελέκη, Αναισθησιολόγος, Αν.Καθηγήτρια Φαρμακολογίας της Ιατρικής Σχολής του Α.Π.Θ., αναφέρθηκε στα Φάρμακα και τα τροχαία ατυχήματα.
Σύγχρονες έρευνες έδειξαν ότι περίπου 20% των φαρμάκων, που κυκλοφορούν στην αγορά μπορούν να επηρεάσουν την ικανότητα οδήγησης. Άλλα δεδομένα δείχνουν ότι 25% των ατυχημάτων οφείλονται, άμεσα ή έμμεσα, στη λήψη φαρμάκων, ενώ 80% των οδηγών που λαμβάνουν φάρμακα δε γνωρίζουν ότι αυτά μπορεί να επηρεάζουν την ικανότητα οδήγησης. Τα στοιχεία αυτά, σε συνδυασμό με την ολοένα αυξανόμενη κατανάλωση φαρμάκων από άτομα κάθε ηλικίας δείχνουν τη βαρύτητα του προβλήματος στη σύγχρονη κοινωνία.
Στόχος κάθε φαρμακευτικής αγωγής είναι η θεραπεία από μία συγκεκριμένη πάθηση. Ωστόσο, τα φάρμακα μπορεί να προκαλέσουν σωματικές διαταραχές (π.χ. διαταραχές του κεντρικού νευρικού συστήματος, του καρδιαγγειακού ή του αναπνευστικού συστήματος), μείωση των λειτουργιών των αισθήσεων (π.χ. αδυναμία προσαρμογής, ευαισθησία στο φως, μείωση του οπτικού πεδίου), διαταραχές της συνείδησης ή ψυχοφυσιολογικές διαταραχές (διαταραχές της αντίληψης, της ικανότητας συγκέντρωσης, του συντονισμού των κινήσεων κλπ.), επιδρώντας με τον τρόπο αυτό στην ικανότητα οδήγησης.
Η επίδραση ορισμένων κατηγοριών φαρμάκων στην οδηγική συμπεριφορά είναι σε όλους γνωστή και, πολλές φορές, αυτονόητη. Έτσι, είναι λογικό ότι ασθενείς που λαμβάνουν υπνωτικά ή ψυχοφάρμακα (αγχολυτικά, διεγερτικά, αντικαταθληπτικά, νευροληπτικά, ανορεξιογόνα) ή αντιισταμινικά (φάρμακα κατά των αλλεργιών) δε θα πρέπει να οδηγούν. Αντίστοιχες συστάσεις ισχύουν και για σκευάσματα κατά της Νόσου Parkinson ή της επιληψίας. Ιδιαίτερη προσοχή απαιτείται, ωστόσο, και κατά τη λήψη άλλων, «λιγότερο ύποπτων» φαρμάκων. Πολλές κατηγορίες αναλγητικών, ειδικά σε περιπτώσεις υπέρβασης της συνιστώμενης δοσολογίας ή σε συνδυασμό με κωδεΐνη, μπορούν να επηρεάσουν την ικανότητα οδήγησης με δραματικά αποτελέσματα. Το ίδιο ισχύει και για ορισμένα αντιυπερτασικά ή αντιδιαβητικά φάρμακα. Τέλος, απαγορεύεται η οδήγηση μετά από την τοπική χορήγηση οφθαλμολογικών φαρμάκων, τα οποία ελαττώνουν την οπτική οξύτητα και την ικανότητα προσαρμογής των οφθαλμών.
«Δε θα πρέπει να ξεχνάμε ότι πολλά φάρμακα, που όταν ληφθούν μεμονωμένα δεν επηρεάζουν σημαντικά την ικανότητα οδήγησης είναι δυνατό να έχουν ολέθριες επιδράσεις, όταν συγχορηγηθούν με άλλα σκευάσματα ή αλκοόλ (αλληλεπιδράσεις φαρμάκων)», τόνισε η κυρία Μυρωνίδου και κατέληξε λέγοντας «συνιστάται, ιδιαίτερη υπευθυνότητα τόσο από τους θεράποντες ιατρούς, οι οποίοι οφείλουν να ενημερώνουν τους ασθενείς για τις πιθανές επιδράσεις της χορηγούμενης αγωγής στην ικανότητα οδήγησης, όσο και από τους ίδιους τους οδηγούς/ασθενείς, οι οποίοι θα πρέπει να αποφεύγουν την οδήγηση, όταν λαμβάνουν φάρμακα που μπορούν να επηρεάσουν την οδηγική τους συμπεριφορά. Οι τελευταίοι οφείλουν να τηρούν τη συνιστώμενη από τον ιατρό δοσολογία, να αποφεύγουν την ταυτόχρονη λήψη πολλών φαρμάκων ή το συνδυασμό με αλκοόλ και να συμβουλεύονται πάντα τον ιατρό τους σε περίπτωση αμφιβολίας. Όπως και με το αλκοόλ, έτσι και με τα φάρμακα ισχύει: η επιπολαιότητα σκοτώνει!».

Παρασκευή 27 Μαρτίου 2009

Καπνίζουν και δε... θηλάζουν

Παθητικοί καπνιστές είναι, στην πλειοψηφία τους, οι μαθητές της Χαλκιδικής. Σύμφωνα με έρευνα που έγινε, στην περιοχή, το 2004, στο 56,8% των αγοριών και στο 55,2% των κοριτσιών καπνίζει ο πατέρας, στο 34,1% των αγοριών και στο 33,9% των κοριτσιών η μητέρα, ενώ στο 6,8% των αγοριών και στο 7,3% των κοριτσιών καπνίζουν άλλοι συγγενείς. Από την ίδια έρευνα προκύπτει ότι, αν και στην πλειοψηφία του, ο πληθυσμός είναι αγροτικός κι όχι αστικός, οι γυναίκες δε θηλάζουν τα παιδιά τους.
Συγκεκριμένα, μόλις το 25,8% των αγοριών και το 27,4% των κοριτσιών θήλασαν από 1 έως 3 μήνες, το 12,8% των αγοριών και το 10,3% των κοριτσιών από 4 έως 6 μήνες, ενώ μόνο 6,4% των αγοριών και 7,3% των κοριτσιών θήλασαν περισσότερο από 6 μήνες.
Η μεταπτυχιακή παθολόγος Νίκη Κατσίκη αναφερόμενη στα αποτελέσματα της έρευνας δήλωσε «είναι άξιο σχολιασμού ότι στην Ελλάδα, ενώ το 90% των εγκύων επιθυμεί να θηλάσει, μόλις το 8-10% καταφέρνει να το κάνει έως τον έκτο μήνα ζωής του βρέφους και ότι 1 στους 3 μη καπνιστές εκτίθεται καθημερινά στον καπνό άλλων στο σπίτι και 4 στους 10 στον εργασιακό χώρο.
Η μελέτη στόχο είχε τη διερεύνηση, με απώτερο σκοπό την ανάδειξη της ανάγκης για συστηματική και ουσιαστική ενημέρωση του κοινωνικού συνόλου και ιδιαιτέρως των γονέων σχετικά με τη σημασία της διατήρησης του μητρικού θηλασμού για όσο το δυνατόν μεγαλύτερο χρονικό διάστημα και της αποφυγής έκθεσης των παιδιών στο παθητικό κάπνισμα».
Να σημειωθεί ότι ο μητρικός θηλασμός προστατεύει από την εμφάνιση αλλεργιών, λοιμώξεων του αναπνευστικού και γαστρεντερικού συστήματος, παχυσαρκίας, σακχαρώδη διαβήτη, καρδιαγγειακών νοσημάτων και κακοηθειών, ενώ συμβάλλει και στην καλύτερη νοητική, νευρολογική και συναισθηματική ανάπτυξη του παιδιού, αυξάνοντας το δείκτη νοημοσύνης του. Τέλος, ο μητρικός θηλασμός ενισχύει την δημιουργία υγιούς συναισθηματικού δεσμού με τη μητέρα.
Ιδιαίτερα σημαντικό είναι το γεγονός ότι ο θηλασμός ωφελεί και τη μητέρα, καθώς συμβάλλει στη μείωση του κινδύνου εμφάνισης καρκίνου μαστού και ωοθηκών, αιμορραγιών κατά τη διάρκεια της λοχείας και οστεοπόρωσης, ενώ βοηθά και στην γρήγορη και ανέξοδη απώλεια των κιλών της εγκυμοσύνης.
Ο αποκλειστικός μητρικός θηλασμός θεωρείται από τους παιδιάτρους η ιδανική και πλήρης διατροφή για τους πρώτους 6 μήνες της ζωής. Μάλιστα, η Αμερικάνικη Παιδιατρική Ακαδημία δίνει σαφείς οδηγίες σχετικά με τη συνέχιση του θηλασμού τουλάχιστον για 12 μήνες.
Το παθητικό κάπνισμα αυξάνει σημαντικά τον κίνδυνο εμφάνισης αλλεργιών, λοιμώξεων του αναπνευστικού συστήματος, βρογχικού άσθματος, μέσης ωτίτιδας, συνδρόμου αιφνίδιου βρεφικού θανάτου, κακοηθειών, καρδιαγγειακών νοσημάτων και σακχαρώδη διαβήτη. Τονίζεται ότι το παθητικό κάπνισμα θεωρείται από τους ειδικούς εξίσου επιβλαβές και καταστροφικό με το ενεργητικό κάπνισμα.
Η κ. Κατσίκη τόνισε ότι «η λειτουργία προγραμμάτων προώθησης του μητρικού θηλασμού, τόσο μέσα στα νοσοκομεία, όσο και από κοινωνικούς φορείς, θα συμβάλλει στην σωστή καθοδήγηση και στήριξη των νέων μητέρων, αυξάνοντας το ποσοστό αυτών που θηλάζουν. Ανάλογης σημασίας είναι και η θέσπιση προγραμμάτων ενημέρωσης και πρόληψης του παθητικού καπνίσματος, σε συνδυασμό με την παραπομπή των καπνιστών σε ειδικά ιατρεία διακοπής καπνίσματος, που ευτυχώς ήδη λειτουργούν σε αρκετά νοσοκομεία της χώρας μας. Τέλος, πρέπει όλοι να εφαρμόσουμε το μέτρο απαγόρευσης του καπνίσματος σε δημόσιους χώρους που θα τεθεί σε λειτουργία στη χώρα μας από τον Ιούνιο του 2009, αρκετά καθυστερημένα, είναι αλήθεια».
Για την έρευνα μοιράστηκε ερωτηματολόγιο σε 1428 μαθητές ηλικίας 13-15 ετών από διάφορα σχολεία του νομού Χαλκιδικής, για να συμπληρωθεί από τους γονείς τους. Έγκυρες απαντήσεις ελήφθησαν από 1183 (82,8%) μαθητές, από τους οποίους 563 (47,6%) ήταν αγόρια και 620 (52,4%) κορίτσια.

Πέμπτη 26 Μαρτίου 2009

Το κάπνισμα υπεύθυνο για το 30% των καρκίνων

Τα κακοήθη νοσήματα αποτελούν την δεύτερη αιτία θανάτου στον αναπτυγμένο κόσμο, μετά τα καρδιαγγειακά. Την κύρια αιτία των νοσημάτων αυτών, σε ποσοστό 90%, αποτελούν περιβαλλοντικοί παράγοντες. Η διακρίβωση αυτών των παραγόντων , η απομόνωσή τους και η αποφυγή τους, θα είχε ως αποτέλεσμα την αποφυγή της νόσου. Αυτό υποστήριξε ο ομότιμος καθηγητής του ΑΠΘ, Ζαχαρίας Σινάκος, ο οποίος έδωσε διάλεξη με θέμα «Περιβαλλοντικοί παράγοντες κινδύνου στα κακοήθη νοσήματα», στην τελετή έναρξης του 24ου Βορειοελλαδικού Ιατρικού Συνεδρίου, που διεξάγεται στη Θεσσαλονίκη.
Σύμφωνα με τον κύριο Σινάκο, είναι γνωστό ότι στο κάπνισμα οφείλεται το 30% και πλέον των περιπτώσεων καρκίνου. Επίσης ότι το 30-40% των περιπτώσεων οφείλονται σε διαιτητικούς παράγοντες.
Πιο συγκεκριμένα, έχει συσχετισθεί
η σχέση της αλκοόλης με τον καρκίνο του οισοφάγου( κρασί περισσότερο από 3 ποτήρια την ημέρα),
η μεγάλη κατανάλωση ψαριού, κρέατος, καρυκευμάτων και η λήψη περιορισμένων φρούτων και λαχανικών με τον καρκίνο του στομάχου,
η κατανάλωση κρέατος, λιπαρών και η μικρή λήψη δημητριακών λαχανικών με τον καρκίνο του παχέος εντέρου,
η κατανάλωση κρέατος και ζωικού λίπους με τον καρκίνο του μαστού και του προστάτη.
Αν και πολλοί από τους παράγοντες αυτούς είναι γνωστοί, τα μέχρι τώρα αποτελέσματα δεν είναι ενθαρρυντικά και μέρος της ευθύνης φέρουν και οι υπεύθυνοι της υγείας, οι οποίοι δεν αντιμετωπίζουν το ζήτημα με την δέουσα σοβαρότητα.
Ακόμα μεγάλες επιδημιολογικές έρευνες έχουν δείξει ότι οι χημικές ουσίες που περιέχονται στα τρόφιμα και κυρίως η ύπαρξη φυτοφαρμάκων σ΄ αυτά ευθύνονται για την εκδήλωση κακοήθων νεοπλασμάτων και κυρίως για την εκδήλωση του λεμφώματος, το οποίο έχει αύξηση κατά 3% περίπου τον χρόνο. Ιδιαίτερα σημαντικός είναι ο κίνδυνος από τη χρήση τους κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης. Επίσης έρευνες συνδέουν την χρήση εντομοκτόνων στο εσωτερικού του σπιτιού με την παιδική λευχαιμία.
Η ευθύνη αφορά πολλούς. Πρώτα την Ε.Ε. που ελέγχει την κυκλοφορία των ενώσεων αυτών. Είναι χαρακτηριστικό ότι ενώσεις με πιθανή καρκινογόνο δράση, που κυκλοφορούν, θα αποσυρθούν μετά το 2010.
Σημαντικό περιβαλλοντικό κίνδυνο αποτελεί και η ιονίζουσα και μη ιονίζουσα ακτινοβολία. Για την ιονίζουσα τα αποτελέσματα είναι γνωστά από τη Χιροσίμα. Όμως και οι μικρές θεωρούμενες δόσεις δεν είναι αθώες. Η αξονική τομογραφία για παράδειγμα μπορεί να ξεπεράσει τα όρια ασφαλείας επικινδυνότητας.
Στις ΗΠΑ υπολογίζεται ότι για 20.000 περιπτώσεις παιδικής λευχαιμίας τον χρόνο, ενοχοποιείται το ραδόνιο, άοσμο αέριο από το έδαφος, κυρίως από ηφαιστειακά πετρώματα, που μπαίνει στα σπίτια, όπου συσσωρεύεται σε κλειστούς χώρους. Η ακτινοβολία του επηρεάζει κυρίως τις μικρές ηλικίες. Στην χώρα μας έρευνες έδειξαν αυξημένα επίπεδα ραδονίου σε εννέα σχολεία της Ξάνθης και του Δήμου Μελίτης στη Φλώρινα. Συνιστάται ο πολύ καλός αερισμός και ο αποκλεισμός υπογείων χώρων για χρήση αιθουσών διδασκαλίας και ιδιαίτερα για νηπιαγωγεία.
Οι αγωγοί ρεύματος υψηλής τάσεως, όταν αυτοί βρίσκονται σε μικρή απόσταση υπάρχει κίνδυνος λευχαιμίας. Στις περιπτώσεις αυτές συνιστάται υπόγεια καλωδίωση σε κατοικημένη περιοχή.
Επίσης μελέτη του ΑΠΘ έδειξε επίπεδα ακτινοβολίας πάνω από το όριο ασφαλείας σε περιοχές του οικισμού του Χορτιάτη. Μελέτη του πολυτεχνείου Αθηνών προτείνει μεταφορά μέρους των κεραιών σε άλλο σημείο.
Εκατοντάδες εργασίες δείχνουν κίνδυνο εγκεφάλου και λευχαιμίας από τη χρήση των κινητών. Δεν αποδείχθηκε ότι είναι ακίνδυνα, ιδιαίτερα για τα παιδιά. Ήδη η κυβέρνηση της Γαλλίας αποφάσισε απαγόρευση χρήσης σε παιδιά κάτω των 12 ετών και συνιστούν την χρήση ειδικών ακουστικών.

Δυο χρόνια για ένα εμβόλιο

Εμβολιάζονται, από την Πέμπτη 26 Μαρτίου 2009, οι μαθητές των σχολείων του νομού, εκτός Θεσσαλονίκης, κατά της φυματίωσης. Το πρόγραμμα είχε εγκριθεί πριν δύο χρόνια, αλλά άρχισε να εφαρμόζεται μόλις τώρα! Χρειάστηκαν οι πιέσεις των Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων, των τοπικών κοινωνιών και των εκπροσώπων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και -κυρίως- των διευθυντών των σχολείων.

Δύο χρόνια φυλακή για φακελάκι σε γυναικολόγο

Σε φυλάκιση δύο χρόνων, με τριετή αναστολή, καταδικάστηκε γυναικολόγος του Ιπποκρατείου νοσοκομείου, από το Αυτόφωρο Τριμελές Πλημμελειοδικείο Θεσσαλονίκης, το μεσημέρι της Πέμπτης 26 Μαρτίου 2008. Σύμφωνα με το κατηγορητήριο, ο γιατρός ζήτησε "φακελάκι" με 400 ευρώ για να προχωρήσει σε καισαρική τομή, σε έγκυο.
Η νεαρή είχε μεταφερθεί επειγόντως, την Τρίτη 24 Μαρτίου 2009, από το νοσοκομείο της Δράμας. Η μεταφορά ήταν επείγουσα, δεν ήταν, όμως, το ίδιο και η εξέτασή της από τους γιατρούς. Η γυναίκα παρέμενε για τουλάχιστον δύο ώρες στην αίθουσα αναμονής του Ιπποκράτειου νοσοκομείου, χωρίς ο γυναικολόγος να προχωρά σε καισαρική τομή.
Ο σύζυγος της νεαρής κοπέλας δέχτηκε να δώσει λίγο αργότερα, 400 ευρώ στον γυναικολόγο. Ο γιατρός, όμως, ζητούσε επιτακτικά περισσότερα.
Ανέλαβαν δράση οι συγγενείς της εγκύου, οι οποίοι τηλεφώνησαν στην αστυνομία, με αποτέλεσμα να συλληφθεί ο επίορκος γυναικολόγος.
Να σημειωθεί ότι κατά το παρελθόν, ο συγκεκριμένος γυναικολόγος είχε καταγγελθεί τουλάχιστον τέσσερις φορές στην διοίκηση του νοσοκομείου για παράνομο χρηματισμό.
Μετά την καταδίκη του, ο γυναικολόγος άσκησε έφεση και αφέθηκε ελεύθερος.

Δευτέρα 23 Μαρτίου 2009

Δε νικήσαμε τη φυματίωση

Πολλοί άνθρωποι στον ανεπτυγμένο κόσμο πιστεύουν πως η φυματίωση αποτελεί μία ασθένεια του παρελθόντος. Στη δεκαετία του 80, οι ειδικοί μιλούσαν με σιγουριά για την εξάλειψη της φυματίωσης μέσα σε μερικές δεκαετίες, πιστεύοντας πως η ασθένεια αυτή ήταν υπό έλεγχο. Ωστόσο, σήμερα η διεθνής κοινότητα αναγνωρίζει ότι η φυματίωση δεν έχει καταπολεμηθεί, καθώς κάθε χρόνο καταγράφονται περίπου 9 εκατομμύρια νέα κρούσματα.
Η φυματίωση εξακολουθεί να αποτελεί μία εξαιρετικά θανατηφόρα ασθένεια. Το 2007 στοίχισε τη ζωή σε 1,7 εκατομμύρια ασθενείς, αριθμός που μεταφράζεται σε περίπου τέσσερις θανάτους κάθε λεπτό της ώρας. Η πλειονότητα των κρουσμάτων φυματίωσης, περίπου το 80%, καταγράφονται στις αναπτυσσόμενες χώρες, ενώ δύο δισεκατομμύρια άνθρωποι, δηλαδή το ένα τρίτο του παγκόσμιου πληθυσμού, έχουν μολυνθεί από την ασθένεια.
Αυτή η ασθένεια του παρελθόντος έχει επιστρέψει με νέα πρόσωπα, προκαλώντας μεγάλα εμπόδια στην προσπάθεια διάγνωσης και αντιμετώπισής της. Η ραγδαία εξάπλωση της φυματίωσης σε ασθενείς μ&ep! silon; HIV/AIDS, καθώς και η εμφάνιση στελεχών της φυματίωσης που είναι ανθεκτικά στα πιο συνηθισμένα και αποτελεσματικά φάρμακα που χρησιμοποιούνται για την καταπολέμηση της ασθένειας, έχουν δημιουργήσει μία εκρηκτική κατάσταση, όπου πλέον η φυματίωση εξελίσσεται εκτός ελέγχου. Οι προκλήσεις για την αντιμετώπιση της φυματίωσης είναι τεράστιες. Οι ίδιοι οι ασθενείς καθημερινά αγωνίζονται να επιβιώσουν και να ξεπεράσουν την ασθένεια. Το ταξίδι τους είναι μεγάλ&omi! cron; και δύσκολο. Οι ιστορίες τους πολλές, καθώς καθημερινά ανακαλύπτουν πως η διάγνωση και η καταπολέμηση της φυματίωσης δεν είναι μια εύκολη υπόθεση. Τα διαγνωστικά τεστ που χρησιμοποιούνται σήμερα δεν μπορούν να τους πουν με ευκολία αυτό που χρειάζονται να μάθουν άμεσα. Σαν αποτέλεσμα, πολλοί από αυτούς ξεκινούν θεραπεία χωρίς να έχει γίνει η σωστή διάγνωση, ενώ άλλοι δεν λαμβάνουν ποτέ τη θεραπεία που έχουν άμεσα ανάγκη. Στην ιστοσελίδα www.msf.gr/tb μπορείτε να δείτε και να διαβάσετε τις ιστορίες ασθενών με φυματίωση, που περιθάλπονται από τους Γιατρούς Χωρίς Σύνορα σε διάφορες γωνιές του πλανήτη. Μέσα από τις προσωπικές τους ιστορίες ξετυλίγουν μπροστά μας το δύσκολο και μερικές φορές χαοτικό ταξίδι που έκαναν προκειμένου να μάθουν για την ασθένειά τους και να λάβουν την περίθαλψη που χρειάζονται. Και αυτό που ζητούν όλοι τους είναι ένα απλό διαγνωστικό τεστ που θα τους πει άμεσα αν έχουν φυματίωση ή όχι και τι θεραπεία θα πρέπει να λάβουν. Χρειαζόμαστε διαγνωστικά εργαλεία που να δίνουν γρήγορα και ακριβή αποτελέσματα. Πρέπει να είναι τόσο απλά ώστε να χρησιμοποιούνται από όλους τους ασθενείς. Οι ΓΧΣ ζητάμε να σταματήσει η αμέλεια της έρευνας για νέα διαγνωστικά εργαλεία για τη φυματίωση. Οι κυβερνήσεις και οι δωρητές θα πρέπει να ενισχύσουν τη συνολική συμβολή τους. Χωρίς αυτές τις προσπάθειες εκατομμύρια άνθρωποι θα συνεχίσουν να πεθαίνουν από μία ασθένεια που μπορεί να θεραπευθεί. Οι Γιατροί Χωρίς Σύνορα (ΓΧΣ) περιθάλπουμε περίπου 26.000 ασθενείς με φυματίωση σε 31 χώρες παγκοσμίως. Περισσότερες πληροφορίες για τη δράση των Γιατρών Χωρίς Σύνορα για την καταπολέμηση της φυματίωσης και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν στην προσπάθειά τους αυτή, μπορείτε να βρείτε στην έκθεση των ΓΧΣ, με τον τίτλο “Tuberculosis: New Faces of an old disease” . Επισκευτείτε την ιστοσελίδα για τη φυματίωση www.msf.gr/tb Διαβάστε τις ιστορίες ασθενών με φυματίωση σε αυτό το link.

Θα μας πλημμυρίσουν "μαύρες" ειδήσεις για τα νέα εμβόλια;

Στα τελευταία στοιχεία σχετικά με την ασφάλεια των εμβολίων κατά του HPV (ιός ανθρωπίνων θηλωμάτων) αναφέρθηκε η Α. Caric ιατρικός συνεργάτης της ομάδας ασφάλειας του τμήματος εμβολίων του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, το Σάββατο, σε στρογγυλό τραπέζι με θέμα « Ασφάλεια του HPV εμβολιασμού –πρόληψη του καρκίνου του τραχήλου στο μέλλον», στο πλαίσιο της 8ης επιστημονικής συνάντησης της οποίας οι εργασίες ολοκληρώθηκαν χθες. Προέβλεψε ότι η διαδεδομένη χρήση των εμβολίων κατά του HPV, θα ακολουθείται από αρνητικές αναφορές ανεπιθύμητων ενεργειών, ως πιθανών συνεπειών της ανοσοποίησης, χωρίς επιβεβαίωση από τους αρμόδιους ιατρικούς φορείς και όταν αυτές δημοσιοποιούνται από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, θα εγείρουν φόβους και δυσπιστία στο ευρύ κοινό, ως προς την ασφάλεια του εμβολίου.
«Το πλαίσιο που αφορά στην ασφάλεια του HPV εμβολιασμού σε νεαρές γυναίκες επικυρώθηκε με έναν εντυπωσιακό αριθμό κλινικών μελετών: τα εμβόλια ικανοποίησαν όλες τις απαιτούμενες προσδοκίες», ανακοίνωσε η κυρία Caric.
Σύμφωνα πάντα με την γιατρό Caric οι μελέτες που συγκρίνουν την ασφάλεια του εμβολίου με αυτήν ενός εικονικού φαρμάκου (placebo) έδειξαν μικρές αυξήσεις στο ποσοστό των τοπικών συμπτωμάτων ( πόνος, οίδημα, ερύθημα) και των συστηματικών ανεπιθύμητων ενεργειών ( κεφαλαλγία, πυρετός, ζάλη) στην περίπτωση των εμβολίων σε σχέση με το εικονικό φάρμακο, κάτι το οποίο είναι αναμενόμενο. Οι σοβαρές ανεπιθύμητες ενέργειες ήταν παρόμοιες με αυτές του εικονικού φαρμάκου. Καμία διαφορά δεν παρατηρήθηκε στις συγγενείς ανωμαλίες στο σύνολο των εγκύων γυναικών. Ο αριθμός των θανάτων δεν διέφερε μεταξύ των ομάδων και κανένας από αυτούς δεν συσχετίστηκε με τα εμβόλια.
«Παρόλα αυτά οι πληροφορίες που συλλέγονται από κλινικές μελέτες διαφέρουν από τα συστήματα παθητικής παρακολούθησης, τα οποία αποτελούν τα πιο σημαντικά πρώιμα συστήματα προειδοποίησης στον τομέα της φαρμακοεπαγρύπνησης. Είναι επιθυμητό να αναφέρονται οι ανεπιθύμητες ενέργειες που προκύπτουν στο ίδιο χρονικό διάστημα με τον εμβολιασμό παρόλο, που μπορεί να μην υπάρχει αιτιολογική, αλλά μόνον χρονική συσχέτιση. Στις ΗΠΑ μέχρι τον Δεκέμβριο του 2008 διαμοιραστήκαν περισσότερες από 23 εκατομμύρια δόσεις του τετραδύναμου εμβολίου και περίπου 12.000 αναφορές ανεπιθύμητων ενεργειών κατατέθηκαν στο σύστημα παρακολούθησης. Δεν υπήρξαν αποδείξεις για υψηλό κίνδυνο εμφάνισης λιποθυμικών επεισοδίων, που συχνά αναφέρονται, παρόλο που τα δεδομένα αναφέρουν αυξημένη πιθανότητα λιποθυμικού επεισοδίου μετά από εμβόλια που γίνονται στην εφηβική ηλικία», συνέχισε.
Η Παγκόσμια Συμβουλευτική Επιτροπή για την ασφάλεια των εμβολίων, ένα ανεξάρτητο συμβουλευτικό σώμα στον ΠΟΥ, το οποίο εξετάζει τα θέματα ασφάλειας των εμβολίων, που έχουν παγκόσμια σημασία, εξέτασε το διαθέσιμο αποδεικτικό υλικό πάνω στην ασφάλεια των HPV εμβολίων τον Ιούνιο του 2006 και τον Δεκέμβριο του 2008. Το υλικό περιλάμβανε δεδομένα από κλινικές μελέτες και από φαρμακοεπαγρύπνηση μετά την χορήγηση του εμβολίου. Ειδικότερα στην τελευταία συνάντηση εξέτασε δημοσιευμένα ευρήματα για υπερευαισθησία και αναφερόμενα νευρολογικά σύνδρομα, που αναφέρθηκαν στην Αυστραλία. Τα δεδομένα αυτά δεν ήταν αρκετά για να αλλάξει την αρχική της θέση, επιβεβαιώνοντας έτσι το προφίλ της ασφάλειας των εμβολίων.
Και η κυρία Caric κατέληξε λέγοντας «Παρότι τα δεδομένα επιβεβαιώνουν την ασφάλεια των εμβολίων είναι σκόπιμη η συνέχιση της παρακολούθησης της ασφάλειάς τους σε ότι αφορά σε διαταραχές αγνώστου προέλευσης, που δεν είναι πολύ σπάνιες στον εφηβικό πληθυσμό και σε διαταραχές, που τυπικά πρωτοεμφανίζονται στην ηλικία εμβολιασμού. Πρέπει να αναφερθεί ότι η χρονική ταύτιση δεν συνεπάγεται και αιτιότητα και τέτοια συμπτώματα μπορούν να οδηγήσουν σε αναίτια φοβία, που θα έχει ως αποτέλεσμα τον εκτροχιασμό του προγράμματος ανοσοποίησης. Όλες οι χώρες στις οποίες το εμβόλιο έχει εισαχθεί θα πρέπει να εγκαθιδρύσουν ένα σύστημα αναφοράς των αρνητικών παρενεργειών του εμβολίου. Αυτά τα συστήματα πρέπει να μπορούν να παρέχουν γρήγορη συντονισμένη και υψηλής ποιότητας πληροφόρηση σε οτιδήποτε αφορά τους επαγγελματίες υγείας και το ευρύ κοινό».

Πέμπτη 19 Μαρτίου 2009

Κάρτα Υγείας στο νοσοκομείο Έδεσσας από το ΠΑΜΑΚ

Σημαντικό βήμα προς την περαιτέρω ανάπτυξη της σύνδεσης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας και της κοινωνίας της Έδεσσας αποτελεί η πρωτοβουλία του Τμήματος Μάρκετινγκ και Διοίκησης Λειτουργιών να προτείνει την εφαρμογή του συστήματος της «Ηλεκτρονικής Κάρτας Υγείας» στο Γενικό Νοσοκομείο της Έδεσσας.
Η πρόταση του Τμήματος έγινε αποδεκτή από τη Διοίκηση του Νοσοκομείου. Μάλιστα, με επιστολή του προς τους καθηγητές του Τμήματος, Οδυσσέα Μοσχίδη και Ιάσονα Παπαθανασίου, καθώς και προς τον πρόεδρο του Τμήματος και Αντιπρύτανη, Δημήτριο Σουμπενιώτη, ο Διοικητής του Νοσοκομείου, Χαράλαμπος Παπαθανασίου, αφού ανακοινώνει την απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου του νοσηλευτικού ιδρύματος, εκφράζει τα συγχαρητήρια και τις ευχαριστίες του για την πρωτοβουλία ανάπτυξης του νέου συστήματος.
Ο ίδιος επισημαίνει, επίσης, ότι αυτή θα αποφέρει σημαντικά οφέλη στους χρήστες των υπηρεσιών υγείας και κατ’ επέκταση στην κοινωνία της Έδεσσας, ενώ, τέλος, δηλώνει ότι θα σταθεί αρωγός και υποστηρικτής στην τόσο σημαντική αυτή πρωτοβουλία.
Η πρόταση για την παροχή ηλεκτρονικής κάρτας υγείας έγινε από το Τμήμα Μάρκετινγκ και Διοίκησης Λειτουργιών του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, που εδώ και περίπου πέντε χρόνια λειτουργεί στην Έδεσσα. Η πρωτοβουλία θα κατατεθεί προς έγκριση στο πλαίσιο του προγράμματος «Ψηφιακή Σύγκλιση», το οποίο υλοποιείται από την Ειδική Γραμματεία Ψηφιακού Σχεδιασμού του Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών και συγκεκριμένα το στόχο «Ηλεκτρονικές Υπηρεσίες Υγείας».

Τρίτη 17 Μαρτίου 2009

Ζει και... βασιλεύει η ιλαρά

"Πάνω από 12 χιλιάδες περιπτώσεις ιλαράς καταγράφηκαν στα 27 κράτη μέλη της ΕΕ, όπως επίσης και στην Ελβετία, στη Νορβηγία, στην Κροατία, στην Ισλανδία και στην Τουρκία το 2006 και 2007. Το 2008 παρουσιάστηκε έξαρση με 6200 περιπτώσεις μόνο στους πρώτους εννέα μήνες". Αυτό προκύπτει από τις αναφορές των κέντρων αναφοράς, στις διάφορες ευρωπαϊκές χώρες.
Τα στοιχεία ανέφερε σε ερώτησή του προς την Κομισιόν, ο ευρωβουλευτής της ΝΔ, Μανώλης Μαυρομμάτης. Πρόσθεσε ότι από τις περιπτώσεις αυτές, το 85% ήταν στη Ρουμανία, στη Γερμανία, στην Αγγλία, στην Ιταλία και στην Ελβετία. Η αιτία ήταν η απουσία εμβολιασμού ή η μη επανάληψή του στα παιδιά, εφόσον για να καλυφθούν πλήρως χρειάζονται δύο δόσεις του εμβολίου, ανέφερε ο Έλληνας ευρωβουλευτής και τόνισε ότι οι αριθμοί αυτοί μας φανερώνουν ότι είναι πλέον δύσκολο να επιτευχθεί ο στόχος της Παγκόσμιας Οργάνωσης Υγείας για εξάλειψη της νόσου μέχρι το 2010.
Στην απάντησή της, η αρμόδια για θέματα υγείας Επίτροπος, Ανδρούλλα Βασιλείου, τόνισε ότι το θέμα αυτό έχει σαφή ευρωπαϊκή διάσταση, εφόσον οι εστίες των νόσων συχνά διαδίδονται ραγδαία ανάμεσα στα κράτη μέλη και σε γείτονες χώρες, λόγω του εξαιρετικά λοιμώδους χαρακτήρα ασθενειών, όπως η ιλαρά.
Το 2009, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή περιέλαβε στο νομοθετικό της πρόγραμμα την εκπόνηση πρότασης για σύσταση του Συμβουλίου σχετικά με τις διασυνοριακές πτυχές της παιδικής ανοσοποίησης. Κύριοι στόχοι είναι πρώτον να υπάρξει σταθερή πολιτική δέσμευση από τα κράτη μέλη για αύξηση και διατήρηση πολύ υψηλής κάλυψης παιδικού εμβολιασμού για τις νόσους όπως η ιλαρά και δεύτερον να καταρτιστούν κατευθυντήριες γραμμές για τη διευκόλυνση της μετάβασης από ένα εθνικό πρόγραμμα ανοσοποίησης σε ένα άλλο, για τα παιδιά σε ηλικία εμβολιασμού που μετακινούνται μέσα στην ΕΕ.
Όσον αφορά στην κάλυψη εμβολιασμού, ιδιαίτερη προσοχή δίνεται στην εντατικοποίηση των προσπαθειών για παιδικό εμβολιασμό δυσπρόσιτων ομάδων πληθυσμού, καθώς και τη διευκόλυνση της ελεύθερης κυκλοφορίας των πολιτών της ΕΕ με την παροχή τεκμηριωμένων λύσεων στους επαγγελματίες υγειονομικής περίθαλψης και στους γονείς παιδιών που πρέπει να αντικαταστήσουν ένα πρόγραμμα ανοσοποίησης με ένα άλλο. Επιπλέον, η ενεργή προβολή του προγράμματος ανοσοποίησης σε εθνικό επίπεδο, τόσο στους επαγγελματίες υγειονομικής περίθαλψης όσο και στο κοινό, παίζει σημαντικό ρόλο στο σωστό εμβολιασμό των παιδιών. Τέλος, η υποστήριξη της έρευνας σχετικά με την ανοσοποίηση, όπως για παράδειγμα η σχέση κόστους-οφέλους, οι στρατηγικές επικοινωνίας και οι καινοτόμοι τρόποι επίτευξης υψηλών και ευρέων επιπέδων κάλυψης εμβολιασμού, αποτελεί προτεραιότητα της Κομισιόν στο πλαίσιο της στρατηγικής της για την υγεία.